یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴

هزینه فیلمنامه در سینمای ایران 1/

نیک بین: هزینه اندکی برای فیلمنامه صرف می شود

محمد نیک بین2

سینماپرس-گروه سینما/ محمد نیک بین با اشاره به دستمزد 20 تا 50 میلیون تومانی فیلمنامه های حرفه ای گفت: هرچند فیلمنامه از اهمیت بسیاری در روند تولید یک فیلم دارد، اما معمولا هزینه کمتری برای خرید آن پرداخت می شود.

محمد نیک بین تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب اظهار داشت: سرمایه گذاری برروی فیلمنامه چند وجه دارد که می توان به توجه به مسائل مالی و متن فیلمنامه اشاره کرد، دو مسئله ای که سبب می شود تا تهیه کننده با دقت نظر بیشتری سرمایه خود را صرف تولید فیلم کند.

وی تصریح کرد: فیلمنامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که نه تنها باید هزینه زیادی را برای آن پرداخت کرد بلکه زمان بیشتری را صرف انتخاب یک فیلمنامه قوی شود. البته من معمولا فیلم هایی که به عنوان تهیه کننده در آن حضور دارم، فیلمنامه آن را تهمینه میلانی نوشته و اکثرا برای هر فیلمنامه بیش از یک سال زمان می گذاریم.

نیک بین ادامه داد: مسئله دیگری که در رابطه با خرید فیلمنامه وجود دارد، بودجه کلی تولید فیلم است، زمانی که یک تهیه کننده منابع مالی کمی برای تولید یک فیلم دارد، بی شک نمی تواند مبلغ بالایی را برای خرید فیلمنامه هزینه کند. البته واقعیت این است برای فیلمنامه نسبت به بخش های دیگر سینما، حق الزحمه کمتری در نظر گرفته می شود.

نیک بین دستمزد فیلمنامه های حرفه ای را بین 20 تا 50 میلیون تومان عنوان داشت و ابراز داشت: البته اکثر کارگردانان مطرح در سینمای ایران خود مولف بوده و ترجیح می دهند ایده های خود را به تصویر کشد. به همین دلیل اکثر فیلمنامه نویسان فرصت کمتری را برای فروش فیلمنامه خود خواهند داشت.

تهیه کننده سوپراستار در ادامه اشاره داشت : بی توجهی به فیلمنامه و هزینه نکردن سینماگران برای خرید فیلمنامه، مسئله ای بسیار قدیمی در تاریخ سینمای ایران بوده که برگرفته از فقر در سینما و عدم امکانات مناسب در سطح وسیع می باشد.

وی در پایان افزود: البته با توجه به اینکه هر سال قیمت دستمزدها در سینمای ایران بالا می رود، به همان نسبت نیز هزینه خرید فیلمنامه نیز افزایش پیدا می کند.

انتهای پیام/ر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.